KWINK Groep

Nassaulaan 1
2514 JS Den Haag

+31 (0)70 35 96 955
info@kwinkgroep.nl
Contact
Project

Onderzoek naar de duurzame verankering van de Bibliotheek op school (dBos) afgerond

Het is belangrijk dat kinderen en jongeren met plezier leren lezen en vaardig worden in het gebruik van media. Nederlandse kinderen vinden lezen echter minder leuk dan vroeger. De Bibliotheek op school (dBos) is een initiatief waarbij onderwijs, bibliotheek en gemeente de handen ineenslaan om leesplezier en mediawijsheid onder kinderen te bevorderen. KWINK groep heeft in opdracht van het ministerie van OCW onderzocht op welke wijze de aanpak van dBos duurzaam kan worden verankerd.

24 november 2023

Over de Bibliotheek op school 

Samenwerking tussen scholen en bibliotheken vindt steeds vaker plaats onder de noemer ‘de Bibliotheek op school’ (dBos). Het doel van dit initiatief is om het leesonderwijs te verbeteren en ervoor te zorgen dat kinderen meer gaan lezen en blijven lezen. Niet alle scholen en bibliotheken werken echter samen volgens dBos. Bovendien is binnen de samenwerkingen sprake van een grote verscheidenheid in afspraken. De Tweede Kamer benadrukt het belang van dBos en heeft de regering gevraagd een meerjarige toekomstvisie te ontwikkelen.  

Over het onderzoek 

KWINK groep heeft in opdracht van het ministerie van OCW onderzocht op welke wijze de aanpak van dBos duurzaam kan worden verankerd. In het onderzoek lag de focus specifiek op dBos voor primair onderwijs (po) en voortgezet onderwijs (vo). In het onderzoek stonden de volgende vragen centraal: 

  1. Hoe ziet de samenwerking tussen bibliotheek en school eruit? 
  2. Wat zijn de wensen ten aanzien van de samenwerking tussen bibliotheek en school? 
  3. Welke aspecten vinden scholen voorwaardelijk voor structurele inbedding? 
  4. Wat is nodig om dBos duurzaam te verankeren via het onderwijs? 

Voor de uitvoering van dit onderzoek is een combinatie van onderzoeksmethoden ingezet. Zo zijn verschillende documenten en data geanalyseerd, bijvoorbeeld uit de Bibliotheekmonitor en de monitor dBos. Daarnaast zijn gesprekken gevoerd, onder andere met vertegenwoordigers van bibliotheken, het onderwijs, gemeenten en het ministerie van OCW. Ook zijn groepssessies georganiseerd, met partijen die landelijk bij dBos betrokken zijn en vertegenwoordigers van bibliotheken en scholen.  

Bevindingen 

In het rapport wordt allereerst de grote variëteit geschetst in de wijze waarop bibliotheken en scholen invulling geven aan de samenwerking. Dit geldt zowel voor de inhoud, als voor de coördinatie, financiering en juridische vastlegging. Daarnaast wordt een aantal randvoorwaarden beschreven waaraan moet worden voldaan om te kunnen spreken van een duurzame verankering van dBos. Denk aan: ‘De voortzetting van dBos is niet afhankelijk van individuele of politieke voorkeuren’. 

Voorts worden in het rapport verschillende mogelijkheden voor duurzame verankering geschetst. Om een keuze te kunnen maken in deze mogelijkheden, dienen een aantal strategische vragen beantwoord te worden. In het rapport wordt geschetst hoe verschillende strategische keuzes leiden tot logische combinaties tussen de mogelijkheden.  

Het volledige eindrapport is hier te vinden!

Ervaring KWINK groep 

KWINK groep heeft veel ervaring in de bibliotheeksector. We evalueerden de bibliotheekwet en het leesbevorderingsprogramma Kunst van Lezen waar dBos onderdeel van is. Ook ondersteunden we bij het opstellen van het bibliotheekconvenant en het opstellen va netwerkagenda bibliotheken. Daarnaast heeft KWINK groep ook ruime kennis van de onderwijssector. We voerden onder andere de evaluatie Schoolleidersregister Primair Onderwijs uit. 

Gerelateerde onderwerpen

Inzichten