Ambitie circulair OV 2040
Verschillende partijen, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, OV-autoriteiten, fabrikanten en vervoerders, zijn bezig om afspraken te maken over circulariteit. Hiermee geven zij vorm aan de gezamenlijke ambitie van een emissievrij en circulair OV-sector in 2040, die partijen hebben vastgesteld in Contourennota Toekomstbeeld OV 2040.
Voorstel circulair OV EU en doel van het onderzoek
Op 13 juli 2023 presenteerde de Europese Commissie een voorstel voor een verordening ter verbetering van de circulariteit van de automobielsector. Het voorstel moderniseert bestaande richtlijnen en formuleert eisen voor ontwerp, materiaalgebruik en verwerking van autowrakken.
De OV-sector werkt aan afspraken op het gebied van circulariteit. Omdat tegelijkertijd vanuit de Europese Unie aan een verordening wordt gewerkt die ook zal gaan gelden voor OV-bussen, is KWINK groep gevraagd om te onderzoeken wat de mogelijke impact van die verordening kan gaan zijn op de OV-sector. Ook hebben we vooruitgekeken: hoe kan slim op deze verordening worden ingespeeld wanneer de OV-sector circulariteitsafspraken maakt?
Aanpak KWINK groep
Het onderzoek bestond uit twee delen. Allereerst hebben we het voorstel bestudeerd en uitgewerkt: wat houdt het voorstel precies in? Welke passages zijn wel en niet van toepassing op de OV-sector? Zijn de eisen in het voorstel nieuw of waren ze al opgenomen in eerdere wetgeving? Wanneer wordt het voorstel definitief, en hoe ziet het traject (met inspraak) eruit om tot een definitief voorstel te komen? Hiervoor hebben we het voorstel tot in detail bestudeerd en verschillende gesprekken gevoerd, onder andere met medewerkers van het ministerie van IenW en Rijkswaterstaat.
Vervolgens hebben we onderzocht welke impact de verordening (mogelijk) kan gaan hebben op de OV-sector. Daarvoor hebben we gesprekken gevoerd met overheden, vervoerders en producenten van materieel. We zijn met hen nagegaan of de eisen in het voorstel voor hen betekenen dat zij (wezenlijk) anders te werk moeten gaan, of de eisen haalbaar zijn voor hen, en of deze set aan eisen voldoende zijn om (gezamenlijk) de transitie naar een circulair OV-systeem te maken.
Inzichten uit het onderzoek hebben we gedeeld met de partijen die momenteel werken aan de circulariteitsafspraken voor de OV-sector.
Ervaring KWINK groep
KWINK groep heeft veel ervaring met onderzoek in de OV-sector. Eerder heeft KWINK groep een inventarisatie van circulariteit in de OV-sector uitgevoerd en heeft KWINK het Toekomstbeeld OV 2040 kwantitatief en reflexief gemonitord.