Circulariteit vormt een belangrijke pijler voor de OV-sector van de toekomst. Een van doelen in de Contourennota Toekomstbeeld OV 2040 betreft het volledig emissievrij en circulair maken van de OV-sector. Verschillende stakeholders binnen de OV-sector zijn momenteel bezig om afspraken te maken over circulariteit.
Het voorstel voor een nieuwe EU-verordening heeft mogelijk invloed op de afspraken die stakeholders binnen de OV-sector maken over circulariteit. KWINK groep is door ministerie van Infrastructuur en Waterstaat/Rijkswaterstaat gevraagd om de mogelijke impact van dit voorstel voor de EU-verordening te onderzoeken.
Het onderzoek bestaat uit twee delen. Allereerst brengen we in kaart wat de voorgestelde verordening ter verbetering van de circulariteit van de automobielsector inhoudt en hoe het wetgevingsproces eruit ziet. Vervolgens onderzoeken we wat de consequenties van deze verordening (kunnen) zijn voor OV-voertuigen in Nederland. Voor het onderzoek bestuderen we het voorstel en andere relevante wet- en regelgeving en spreken we met verschillende stakeholders uit de OV-sector.
Ervaring KWINK groep
KWINK groep heeft veel ervaring met onderzoek in de OV-sector. Eerder heeft KWINK groep een inventarisatie van circulariteit in de OV-sector uitgevoerd en heeft KWINK het Toekomstbeeld OV 2040 kwantitatief en reflexief gemonitord.