Achtergrond en aanleiding
De gemeente Westland werkt aan het OV als een van de 21 deelnemende gemeenten binnen het samenwerkingsverband van de MRDH. De MRDH is verantwoordelijk voor de organisatie van het OV in de regio.
Tot op heden zijn inwoners van de gemeente Westland nog sterk afhankelijk van de auto. Dit komt mede doordat de gemeente geen treinstation heeft en busverbindingen met omliggende steden (Den Haag, Delft en Rotterdam) beperkt zijn. Met de verwachte toename van inwoners, woningen en werkgelegenheid neemt de druk op de bereikbaarheid van de regio toe. Dit is voor de Rekenkamer Westland aanleiding geweest om onderzoek te doen naar mogelijke verbeteringen in het OV en de bereikbaarheid van de gemeente.
Het rekenkameronderzoek
Het doel van het onderzoek is om de huidige situatie van het OV-systeem van de gemeente Westland in kaart te brengen en mogelijk knelpunten te identificeren. Hierin is onderscheid gemaakt tussen de concrete invulling van het OV (het vervoer), de wijze waarop het OV is georganiseerd (governance), en de rol van de lokale gemeenschap (inclusief raadsleden). Tijdens het onderzoek zijn verschillende onderzoeksmethoden ingezet, namelijk: een documentstudie, verkennende gesprekken en verdiepende gesprekken.
Conclusies en aanbevelingen
Op basis van het onderzoek zijn drie conclusies en vijf aanbevelingen geformuleerd. De gemeenteraad heeft de aanbevelingen overgenomen en het college verzocht om uitvoering te geven aan deze aanbevelingen.
De conclusies en aanbevelingen zijn te lezen in het openbare rapport: https://westland.bestuurlijkeinformatie.nl/Document/View/38d2e326-253e-470d-a149-d4a5203d2c7b
Ervaring KWINK groep
KWINK groep heeft eerder ook het rekenkameronderzoek uitgevoerd naar het inkoop- en aanbestedingsbeleid in de BEL-gemeenten. Kijk hier voor meer informatie.