Doel van het onderzoek
Het doel van de evaluatie was om inzicht te bieden in de werking van de Havenverordening en of het nodig is om de Verordening aan te passen. Het accent van de evaluatie lag op het veilig werken in de haven en de vraag of met de Verordening een passend evenwicht is gevonden tussen het belang van veiligheid in de haven en het belang van functionaliteit van de haven.
De Havenverordening Scheveningen
In 2023 is de Havenverordening uit 2008 geactualiseerd. De Havenverordening 2023 dient ter bevordering van een goed havenbeheer, waaronder de ordening, de veiligheid en het milieu van de haven. De Verordening bevat bijvoorbeeld voorschriften gericht op gebruikers van de haven en geeft de havenmeester instrumenten voor het toezicht daarop.
Onderzoeksmethoden
KWINK groep heeft voor deze evaluatie verschillende onderzoeksmethoden ingezet. Zo hebben we documenten over de Havenverordening bestudeerd (documentonderzoek) en cijfers over het aantal meldingen en inspecties door het havenbedrijf in kaart gebracht (data-analyse). Daarnaast voerden we gesprekken met stakeholders van de Havenverordening, zoals met de havenmeester, het risicomanagementteam (RMT), (vertegenwoordigers van) rederijen en (vertegenwoordigers van) omwonenden.
Conclusies uit het onderzoek
Het eindrapport is onlangs gepubliceerd. Daarin concluderen we dat, hoewel er geen objectieve cijfermatige vergelijking valt te maken met de situatie van vóór de inwerkingtreding van de Havenverordening in 2023, het wel aannemelijk is dat sinds de invoering van de Verordening in 2023 er veiliger wordt gewerkt in de haven. De intensivering en professionalisering van het havenbedrijf draagt bovendien bij aan een verbeterde veiligheid in de haven. Zo voert het havenbedrijf nu (meer) regie op de haven, de werkzaamheden in de haven en de wijze waarop die plaatsvinden.
De Verordening voorziet bovendien in het instellen van een risicomanagementteam (RMT) met als doel het college van burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd te adviseren over preventieve en reactieve risicobeheersing in de haven. We oordelen positief over de inrichting en het functioneren van het RMT en denken dat het RMT een positieve bijdrage levert aan de doelen van de Verordening.
Tot slot concluderen we dat de Verordening een passend evenwicht lijkt te hebben gevonden tussen veiligheid en de economische functie van de haven.
Link naar het eindrapport
Nieuwsgierig geworden naar onze volledige onderbouwing? Het rapport is raadpleegbaar via deze link.