KWINK Groep

Nassaulaan 1
2514 JS Den Haag

+31 (0)70 35 96 955
info@kwinkgroep.nl
Contact
Nieuws

Bouwen aan een kantoor dat draait om meer dan alleen het werk

KWINK groep bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit niet zomaar voorbij te laten gaan, blikken we de komende weken terug op een aantal mooie momenten in de geschiedenis van KWINK. We gaan in gesprek met verschillende medewerkers van KWINK. Vandaag spreken we Maarten over hoe vanaf de oprichting is gebouwd aan het samenstellen van het team, de sfeer en de bedrijfscultuur.

26 augustus 2022

Hoe zou jij de visie van KWINK bij de oprichting omschrijven?

Visie? Dat is toch iets met een olifant die het zicht belemmert? Sorry, flauw. We hebben het bij de oprichting vooral veel gehad over de mensen met wie we wilden werken, onze toekomstige collega’s. Annelies, Bill en ik waren er vrij snel over uit dat we niet met z’n drieën wilden blijven. Dat we een kantoor wilden opbouwen met slimme en vlotte collega’s. En dat we graag wilden samenwerken met inspirerende partners – collega-bureaus, universiteiten, etc. – die andere expertises inbrengen en ons in ons denken uitdagen. En dan vergeet ik nog de plek: geen blokkendoos langs de snelweg, maar een aantrekkelijk kantoor waar mensen graag komen en werken. Sfeer en bedrijfscultuur zijn voor ons heel belangrijk.

Hoe zou je sfeer en bedrijfscultuur van toen omschrijven?

De kwaliteit van ons werk heeft altijd op één gestaan, maar daarnaast was er ook ruimte voor plezier. De uitdrukking work hard, play hard vat het wel goed samen. Ik zat deze week foto’s terug te kijken en toen viel me op hoe jong we waren. Het was misschien ook wel een tikkie studentikoos als ik eerlijk ben. Dat is er inmiddels wel vanaf.

Is de sfeer en bedrijfscultuur in de afgelopen 15 jaar hetzelfde gebleven?

In de kern wel. Bij elke belangrijke keuze stellen we onszelf altijd twee simpele vragen: 1) Wordt ons werk er beter van? 2) Wordt ons werk er leuker van? Maar we zijn wel een stuk professioneler geworden. Zoals ik al zei is dat studentikoze er inmiddels wel van af. En dan heb ik het niet alleen over hoe we ons werk en het reilen en zeilen op kantoor organiseren. Daarin hebben we enorme stappen gezet. Maar belangrijker nog is dat we als bureau veel meer oog hebben voor de ontwikkeling van medewerkers. Wie ben je en wat breng je mee? Hoe kunnen we daar samen het beste uithalen? En hoe kan jij daar als persoon zelf weer van profiteren? Concreet zit dat in voldoende ruimte voor opleiding en intervisie, maar bijvoorbeeld ook in bedrijfsborrels en -uitjes.

Klinkt goed, maar sfeer en cultuur zijn ook ongrijpbaar. Het kan veranderen zonder dat je er erg in hebt. Wie houdt jullie bij de les?

In de eerste plaats doen we dat zelf. En dan heb ik het over het hele team. Daar ben ik van alles misschien wel het meest trots op. Dat we met elkaar de sfeer en cultuur op kantoor maken en bewaken. Dat is allang niet meer afhankelijk van de oprichters. Verder mag ik Roel (in ’t Veld resp.) in het bijzonder niet onbenoemd laten. Roel is in levensjaren de oudste op kantoor en beschikt over veruit de meeste ervaring, maar is in denken vaak de jongste. Als we vast zitten in ons denken dan komt hij met een fris en tegendraads idee. Als we te gemakzuchtig worden dan krijgen we dat te horen. En als we onnodig aan onszelf twijfelen dan geeft hij het vertrouwen dat we op de goede weg zitten.

En dat kantoor, is dat er gekomen?

Absoluut! De eerste tijd waren we kantoorloos, maar al vrij snel zijn hebben we een kantoor geopend aan de Hartogstraat. Klein, maar charmant en midden in het centrum van Den Haag. In 2014 zijn we verhuisd naar een pand aan de Nassaulaan in Den Haag, inclusief café, terras en bootje. En met als absoluut pronkstuk de vintage Faema E61 (koffieapparaat). Zoals met vrijwel alles, hebben we ook in de verhuizing destijds veel te veel tijd gestoken. Maar niet zonder resultaat. De inrichting heeft zelfs nog een internationaal interieurtijdschrift gehaald.

 

Gerelateerde onderwerpen

Inzichten