Tijdens de praktijkproef Spitsmijden in de trein zijn deelnemers ruim 20% minder in de spits gaan reizen. KWINK groep was verantwoordelijk voor het projectmanagement.
Met de wetenschappelijke praktijkproef Spitsmijden in de trein heeft een samenwerkingsverband van spoorvervoerders, onderzoekers, adviseurs, een aantal regionale overheden en het Ministerie van IenM onderzocht in welke mate frequente reizigers, tegen een tijdelijke financiële beloning, bereid zijn om buiten de spits met de trein te reizen, én in welke mate werkgevers dit voor hun werknemers mogelijk maken. Het projectmanagement van deze praktijkproef was in handen van KWINK groep.
De praktijkproef Spitsmijden in de trein duurde van augustus 2012 tot en met mei 2013. Zo’n 1000 trein-forenzen zijn hieraan gaan deelnemen. Zowel het mijden van de ochtend- als de avondspits werd beloond. Afhankelijk van de reisafstand en de werkelijke reistijdstippen kon een deelnemer hierbij gedurende ongeveer 4 maanden wekelijks zo’n € 30 euro verdienen. De reisafstand en het reistijdstip werden geregistreerd met een speciaal voor deze proef ontwikkelde smartphone-app.
Het inzetten van een financiële beloning blijkt, net als in andere experimenten met Spitsmijden op de weg, een effectief instrument om reizigers te prikkelen om hun reisgedrag aan te passen. Tijdens de beloningsperiode zijn deelnemers ruim 20% minder in de spits gaan reizen. Deelnemers hebben daarbij de spits op alle dagen gemeden, maar het sterkst op de relatief al rustiger woensdagen en vrijdagen.
De eindresultaten en het eindrapport van de praktijkproef zijn nu beschikbaar.