KWINK Groep

Nassaulaan 1
2514 JS Den Haag

+31 (0)70 35 96 955
info@kwinkgroep.nl
Contact
Project

1,8 miljoen elektrische auto’s in 2025

Op 29 maart heeft de Tweede Kamer ingestemd met een motie van tweede kamerlid Jan Vos (PvdA). Met de motie moet het kabinet ernaar streven dat in 2025 enkel uitstootvrije auto’s worden verkocht. Dat wil zeggen auto’s zonder een benzine of diesel motor. Een mogelijk uitstootvrij alternatief is de volledig elektrische auto. Wat betekent het […]

28 april 2016

Op 29 maart heeft de Tweede Kamer ingestemd met een motie van tweede kamerlid Jan Vos (PvdA). Met de motie moet het kabinet ernaar streven dat in 2025 enkel uitstootvrije auto’s worden verkocht. Dat wil zeggen auto’s zonder een benzine of diesel motor. Een mogelijk uitstootvrij alternatief is de volledig elektrische auto. Wat betekent het als we in 2025 enkel elektrische auto’s aanschaffen? Om hoeveel auto’s gaat het dan? En wat zijn de gevolgen voor het aantal benodigde laadpalen in gemeenten? KWINK groep zocht het uit.

Ruim 1,8 miljoen elektrische auto’s in 2025

Om te bepalen om hoeveel elektrische auto’s het gaat is het van belang om te weten is hoeveel auto’s er in 2025 op de weg zijn. Gemiddeld worden er elk jaar ruim 400.000 nieuwe auto’s in Nederland verkocht. We maken de aanname dat de groei in het aantal verkochte elektrische auto’s gelijkmatig verloopt. De verwachting is dat vanaf 2017 betaalbare volledig elektrische auto’s op de markt komen. Ook verwachten we dat de nieuwverkoop van plug-in hybride auto’s stil valt. Deze auto’s hebben immers nog steeds uitstoot. Als we 2018 als startpunt van de toename nemen komen we tot 1,8 miljoen elektrische auto’s in 2025.

Ruim 100 laadpalen per vierkante kilometer in de gemiddelde woonwijk

KWINK groep ontwikkelde een model om de groei van het aantal elektrische auto’s te vertalen naar het aantal benodigde laadpalen in de buurten van een gemeente. Het model bepaalt de vraag naar laadpunten op basis van het verwachte energieverbruik van de elektrische auto’s. De verbruikte energie van de auto moet immers weer geladen worden.

Aan de hand van een aantal eigenschappen van een buurt kan vervolgens de vraag naar laadpunten per buurt worden bepaald. Door de vraag naar laadpunten in de buurten bij elkaar op te tellen kan de vraag naar laadpunten in een gemeente worden bepaald. Bij 1,8 miljoen elektrische auto’s zullen er in een stad als Den Haag bijna 5.000 laadpunten op straat nodig zijn. Daarbij gaan we ervan uit dat 50% van de auto’s op eigen terrein (zoals een oprit) wordt opgeladen. In woonwijken in Nederland zullen gemiddeld ruim 100 laadpunten per vierkante kilometer nodig zijn. Dat komt neer op gemiddeld bijna één laadpunt per tien huishoudens. Wel dient hierbij opgemerkt te worden dat dit aantal sterk kan verschillen per buurt.

Elektrisch rijden en KWINK groep

KWINK groep heeft veel ervaring op het gebied van elektrisch rijden. Zo voerden KWINK groep de beleidsevaluatie van het plan van aanpak Elektrisch rijden in de versnelling uit. Wilt u meer weten over de activiteiten van KWINK groep op het gebied van elektrisch rijden, neem dan contact op met Rogier van Schelven.

Gerelateerde onderwerpen

Inzichten