Minister Verhagen heeft op 16 april het eindrapport van de evaluatie van het Bel-me-niet register naar de Tweede Kamer gestuurd. KWINK groep heeft deze evaluatie uitgevoerd.
Uit de evaluatie komt naar voren dat het register voldoet aan het doel waarmee het is opgezet: een significante vermindering van consumentenirritatie. Sinds de inwerkingtreding van het wettelijke ‘Bel-me-niet Register’ is het aantal inschrijvingen fors gestegen: van 2,6 miljoen in oktober 2009, tot 6,9 miljoen in januari van dit jaar.
De consumentenirritatie kan volgens KWINK groep nog verder verminderd worden door beter te informeren over de maximale verwerkingstijd (6 weken) van nieuwe inschrijvingen en het feit dat een inschrijving in het register niet verbiedt dat een bedrijf waar men een klantrelatie mee heeft, telefonisch contact mag opnemen. De gebruiksvriendelijkheid van het register kan nog verder worden verbeterd, zowel richting consumenten als richting bedrijven die het register raadplegen.
Tot slot is geconstateerd dat de opbrengsten van Goede Doelen uit eigen fondsenwerving in 2010 zijn gestegen ten opzichte van 2009, ondanks de introductie van het Bel-me-niet Register’.
Lees hier het eindrapport en de begeleidende brief van de Minister aan de Tweede Kamer.